Een van de beste manieren om te zien hoe promotionele geschenken worden ontvangen door potentiele klanten is door u in de schoenen van uw klant te verplaatsen bij een voor u relevante vakbeurs. De hoeveelheid aan promotioenel items die u ontvangt zal overweldigend zijn, omdat elk bedrijf probeert zijn of haar organisatie in de kijker te spelen door het aanbieden van in het oogspringende weggevers.
We hebben het allemaal wel eens gedaan: naar een evenement gaan om te zien hoe de markt van promotionele artikelen ervoor staat. Met een tas vol spullen en geschenken gaan we naar huis om daar onze bevindingen te delen. Natuurlijk zijn we een beetje bevooroordeeld gezien we zelf uit de branche komen, maar van onze ervaringen kunt u zelf uw conclusie trekken als u dat wilt.
Op een recent evenement, een vakbeurs, gingen we naar huis met een paar hippe tassen vol met promotionele items. We kregen ontelbare pennen, notitieblokken, brochures, mokken, snoepjes en zelfs een thermo-beker. We kregen ook een ding waar we helemaal blij van werden: een bedrukte USB stick. Deze konden we bestuderen hoe het bedrukt was en hoe het bedrijf het had gebruikt als promotieartikel.
We hebben die dag vele schitterende en professionele stands gezien en we bleven bij een hangen waar men schitterende zwarte notitieboeken met chicque pen kon krijgen. Het bedrijf dat ons de thermo beker heeft gegeven kreeg bonuspunten, maar om eerlijk te zijn, zit deze nog steeds in de verpakking…al meer dan een maand.
Geloof het of niet, maar bij een stand die promotionele USB sticks aanbood was het druk. We hebben dus de conclusie getrokken dat onze promotionele artikelen mensen aantrok als vliegen op stroop. Van directeuren tot de inkopers, ze konden allemaal niet wachten om het kleine gadget, mooi verpakt en bedrukt met het logo van dat bedrijf, te pakken te krijgen.
We hebben ook een grote conferentie bezocht. Een groot IT bedrijf hield hier ook hun presentatie. Tijdens de pauze habben ze zeer luxueuze geschenken op de stoelen van de deelnemers geplaatst, een leuke verrassing. Maar aan het einde van de presentatie lagen veel artikelen die in de geschenkverpakking zaten verlaten op de stoel. De promotieartikelen waren niet echt bevallen, ondanks de dure doos waar het inzat. Het waren mooie post it verdelers. Wij vonden het wel mooi, maar daar dacht blijkbaar niet iedereen zo over. Ook een kleine technische start up hield een presentatie tijdens de conferentie. Voordat ze begonnen, deelden ze bedrukte USB sticks uit – zonder verpakking. Wellicht konden ze zich dat niet veroorloven, ondanks dat het niet duur is. Maar aan het einde van de presentatie lagen er geen items op de grond. Iedereen had de USB stick meegenomen.
Gebaseerd op onze observaties, kunnen we de conclusie trekken dat technische gadgets het heel goed doen als relatiegeschenk of weggever, voorals kleine USB memory sticks. De meeste geschenken die men op beurzen en tijdens confernties krijgt worden gewaardeerd, maar op lange termijn zullen klanten zich het bedrijf herinneren dat hen een bedrukte USB memory drive heeft gegeven. Zelfs als uw klant deze weer verder aan iemand geeft, familie, vrienden, collega’s etc., het zorgt er in ieder geval voor dat uw bedrijf en uw logo zichtbaar is.
f hou er rekening mee dat mensen wel een minimum standaard verwachten. Een 512MB flash drive was een paar jaar geleden nog een groot geschenk, tegenwoordig wordt het gezien als goedkoop. Ook vooraf opgeslagen bestanden (pre load data) is belangrijk. Dit materiaal brengt de boodschap over aan klanten die interesse tonen in uw bedrijf. En wat is de beste manier om deze boodschap over te brengen? Precies, door middel van uw promotie artikelen.