Als we nog meer zouden opscheppen over hoe geweldig USB flash drives als een effectief marketing instrument ingezet kunnen worden, zullen we worden beschuldigd dat we aan het spammer zijn. Maar niets is minder waar over deze kleine high tech gadgets. USB sticks vervangen steeds vaker andere opslag media en door ze te bedrukken benadrukken ze nog meer uw bedrijfnaam, diensten en producten, met name als ze ook nog eens op maat gemaakt zijn. Dit zorgt ervoor dat je opvalt in de menigte van promotionele producten met standaard ontwerpen. Het geeft uw geschenk een uniek aspect en gevoel en zorgt er waarschijnlijk ook voor dat uw product niet in de vuilnisbak eindigt.
Promotionele flash drives hebben een steeds groter vermogen om digitale data op te slaan en hun standaard ontwerpen worden steeds diverser, waardoor ze steeds meer ook als marketing instrument worden ingezet. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de fabrikanten steeds vaker op maat gemaakte USB sticks aanbieden. Daarbij zijn de kosten dankzij de onwikkelingen in het productie proces van de afgelopen jaren, ook steeds gunstiger geworden.
Het proces om kleine oplages van hoge kwaliteit te maken is nu voor bijna alle USB producenten beschikbaar en dit zorgt ervoor dat men gemakkelijk unieke promotionele USB items kan maken. USB flash drives kunnen worden gemaakt van verschillende soorten recycled of recyclebaar materiaal, zoals PVC, ABS, PET en siliconen, en dit zorgt er niet alleen voor dat de memory drives goedkoper worden in productie, maar ze zijn ook een stuk lichter. Omdat de mallen gemaakt zijn van dun metaal, betekent dat dat ze met zeer fijn materiaal bewerkt kunnen worden. En daarbij zijn de vormen van de flash drives veel meer kneedbaar in verschillende vormen; de tekst of logo kunnen met schitterende details worden weergegeven. Wij durven te zeggen dat PVC een van de beste materialen is om 2D of 3D op maat gemaakte behuizingen voor USB sticks te maken. Het is een zeer kost efficiente manier om een zeer gewild marketing instrument te maken, zelfs in kleine of middelgrote maten.
Het productie proces is zeer recht door zee.
Je moet eerst bepalen welke vorm het beste bij je bedrijf past en dan kan je dit naar je USB leverancier sturen. Als de vorm te groot is om te versturen, is het voldoende om foto’s van verschillende kanten te sturen. Dan wordt er een 2D of 3D wireframe CAD model gemaakt en deze wordt ter goedkeuring naar jou toe opgestuurd. Wanneer het is goedgekeurd, wordt er een zacht metalen mal gemaakt met behulp van de computer. In deze mal wordt gesmolten PVS of ander materiaal gegoten en eruit gehaald wanneer het gehard is.
Mocht de tijd het toelaten wordt er een proefstuk naar de klant ter goedkeuring gestuurd, maar als dit qua tijd te krap wordt, wordt het gefotografeerd en worden de beelden ter goedkeuring opgestuurd. Wanneer het proefstuk de kwaliteits en design test doorstaat, wordt de volledige oplage geproduceerd. Dit zijn 5 dagen voor kleinere oplages en wanneer het om een grote bestelling gaat worden er meerdere mallen ingezet om het produceren te versnellen.
Het assembleren
Nadat het omhulsel gereed is, wordt het naar de USB assemblage fabriek gestuurd waar het finale product samengesteld wordt door middel van de chip en de flash memory met de behuizing samen te voegen. Wanneer er pre loaded data op gezet moet worden, is dit ook het moment waar dit wordt gedaan.
Over het algemeen duurt het gehele ontwerp en productieproces niet langer dan 15 werkdagen nadat de order is geplaatst. Wanneer het om een herhalings order gaat, zal de levertijd aanzienelijk korter zijn want de mal is al gemaakt en kan zo weer hergebruikt worden.
Alle bedrijven hebben budget restricties en elke marketing afdeling kent deze beperkingen. Dit zorgt er ook voor er een druk ontstaat om leveranciers van promotieartikelen te vinden die veel voor weinig leveren. Vanwege dit feit kun je op maat gemaakte of opvallende USB sticks aanschaffen voor dezelfde prijs als dat van standaard USBs – uiteraard wel vanaf een oplage van 200 stuks of soms zelfs minder.
Maak gebruik van deze marketing trend en promoot jouw merk in een unieke en kostefficiente manier, en wees je concurrentie daarmee een stap voor.