Er zijn altijd meerdere kanten van elk verhaal, concept of actie. En dat is ook het geval hoe cadeauverpakkingen voor USB flash drives worden gezien. Als u een beetje op het internet rondkijkt zult u twee stromingen zien: een groep die de voordelen van het verpakken van bedrukte USB drives promoot, maar u zult ook een groot aantal artikelen vinden van mensen die vinden dat geschenkverpakkingen zonde van het materiaal zijn. Uiteindelijk gaat het erom wat u vindt, en elk bedrijf moet zelf bepalen in hoeverre ze in hun marketingcampagne gebruik willen maken van het effect wat verpakte gepersonaliseerde USB drives kan hebben op klanten, personeel, partners en andere mensen in uw segment.
Op maat gemaakte dozen
Het is een duidelijk feit dat uw promotionele USB flash drives er beter uitzien in verschillende op maat gemaakte dozen. Ze zien er dan ook echt uit als een geschenk, en niet zoals een doorsnee reclame of promotie item. Wanneer u dit weggeeft, zult u een grotere impact maken en daarmee ook nog een meerwaarde voor uw bedrukte USB sticks creëren.
De meeste USB flash drives worden standaard in individuele plastic zakjes geleverd, welke ontworpen zijn om het product te beschermen tegen krassen en andere beschadigingen, maar verder hebben ze geen optische meerwaarde.
Hierop zal de ‘anti-doos-partij’ argumenteren dat wanneer u geen gebruik maakt van de plastic zakjes en u de USB drives in uw eigen op maat gemaakte dozen verpakt, als meerwaarde voor uw presentatie, dit zonde van het materiaal is en ook nog eens milieubelastend wat tot een negatief eco-bewustzijns reputatie kan leiden.
Ook hier geldt weer dat het uiteindelijk gaat om wat u beslist en wat bij uw bedrijfimago past en welke indruk u bij de geschenkontvangers wilt achterlaten.
- Mocht u, bijvoorbeeld, uw promotionele USB sticks aan bedrijfsdirecteuren, raadsleden, belangrijke zakenpartners, conferentiesprekers of andere waardevolle klanten of partners, willen aanbieden dan is het verpakken van uw USB geschenk in een op maat gemaakte geschenkdoos een goed idee. Daarbij kunt u aan deze geschenkverpakkingen ook extra promotionele accessoires toevoegen, zoals een keycord, een sleutelhanger of andere toepasselijke reclame materialen. Op deze wijze zal uw geschenkverpakking niet alleen mooier en ‘voller’ eruit zien, maar u biedt ook een volledig pakket aan wat niet klungelig overkomt.
- Veel geld besteden aan het verpakken van bedrukte USB drives is een ander aspect wat in ogenschouw genomen moet worden. De promotionele USB flash drive moet in het middelpunt van de aandacht van uw klant staan, niet de geschenkdoos. Probeer daarom de juiste balans te vinden. Het is beter om aantrekkelijkere producten te ontwerpen en aan te schappen, die de ontvangers bevallen en functioneel zijn zodat uw merk wordt onthouden, dan (te)veel aandacht te schenken aan de doos waar de bedrukte USB drives ingaan. Want aan het einde van de dag, eindigt de verpakking toch in de prullenbak.
En dat is waarom de ‘anti geschenkverpakkinglobby’ zo fel zijn op het verspillen van materiaal wanneer het om bedrukte USB stick geschenkverpakkingen gaat. Het gaat hoe dan ook toch de vuilnis is.
En daar hebben ze gelijk in.
Denk aan het productieproces van het materiaal van de dozen, het transport van de fabriek naar uw bedrijf en de opslag. Dit kost allemaal energie, energie waar we spaarzaam mee om moeten gaan omdat de aarde al zo kwetsbaar is. Dus wanneer het niet nodig is, kunt u het beste geen gebruik maken van geschenkverpakkingen, met name wanneer uw bedrijf ook nog een eco-vriendelijk beleid heeft, of op zijn minst milieubewust is.
Zoals met alles gaat het hier om keuzes maken, en er is altijd een middenweg, het is aan u wat u wilt en wat het beste is voor uw bedrijf is